مديريت يک زن

سید حمید کلانتری

شايد اکثر ايرانيان با نام امام­ موسي­ صدر آشنايي داشته باشند. پيشواي انديشمند و قهرمان شيعيان لبنان که علي­رغم گذشت بيش از سي سال از توطئه ربايش و پنهان نمودن او، همچنان ياد و انديشه و خدماتش (به عنوان يک چهره فهيم انقلابي و مردمدار) در بين لبناني ها زنده است.

توفيق نصيب شد تا در سفر به جنوب لبنان در هفته گذشته، در يک جمع عزيز فرهنگي از استان يزد به شهرهاي صور و صيدا، از مؤسسات فرهنگي، آموزشي و خيريه امام­موسي­صدر که از سي سال قبل مديريتش با تداوم فعاليتهاي عام­المنفعه امام­موسي­­صدر، بر عهده خواهر فداکار او خانم ربابه صدر قرار گرفته، بازديد داشته باشيم. اين مؤسسات يکي پس از ديگري در سالهاي 1981، 1988، 1992 و .. ميلادي تاسيس و امروز به يک مجموعه بزرگ فرهنگي، اجتماعي، رفاهي براي خانواده ها و دانش آموزان نيازمند و ايتام تبديل شده است.


آنچه ما از نزديک مشاهده نموديم، نمونه­اي برجسته از يک تلاش عميق فرهنگي، آموزشي و توانمند سازي بود که توانسته بود در کل لبنان، رتبه دوم کشوري را بين کليه مدارس و مؤسسات مشابه کسب نمايد که ملاحظات و نکات ذيل، همگي گوياي شايستگي، هوشمندي، تعهد ، اخلاص و مديريت برجسته يک زن يعني خانم صدر بود که واقعا شايسته است ايشان به عنوان يک زن نمونه ايراني، لبناني که از پانزده سالگي از ايران به لبنان هجرت نموده است، به زنان جوامع اسلامي به نيکويي معرفي و مورد قدرداني قرار گيرند.

1. اين مؤسسات در شهر صور، که از مناطق نسبتا محروم و ضعيف لبنان و درست در نزديکي مرز با اسرائيل و در تيررس حملات رژيم صهيونيستي است، واقع گرديده است و چند بار نيز در اثر بمباران تخريب و بازسازي شده­است. بنابراين فضاي مديريت ، فضاي مديريت بحران است که با دشواريهاي خاص خود همراه است.



3. محيط مجموعه مدارس، کلاسها، راهروها و سالنها بسيار زيبا، شاد و با استفاده جذاب از نور، فضاي سبز، رنگ آميزي و آب­نما طراحي و اجرا شده بود.

4. روابط بين معلمان، مربيان و دانش­آموزان در مقاطع مختلف، بسيار صميمانه و توام با محبت و تکريم بود که تاثير خوبي را بر روحيه دانش آموزان گذاشته بود.



5. از آنجا که بالغ بر 90% نيروها و دانش­آموزان تحت پوشش اين مؤسسات، يتيم يا ضعيف بودند، عمده منابع مالي را از طريق خيرين داخل و خارج لبنان و کمکهاي مردمي تأمين مي کردند. در مذاکرات با خانم صدر، شاهد اخلاص و توکل بالاي ايشان به خداوند متعال و پرهيز از وابسته شدن مؤسسات به گروهها و جريانهاي سياسي يا اشخاص بوديم و آنچه بيشتر از همه به نظر در توفيق ايشان و همکارانشان مؤثر بود، همين ايمان و اعتقاد راسخ به هدف و برنامه­هاي خود بود.



در هر حال، آنچه که در اين بازديد بيش از هر چيز همه ما را تحت تأثير خود قرار داد، اين بود که چگونه يک زن مؤمن و مسلمان مي تواند با اتکال به خداوند متعال و برنامه ريزي هوشمندانه و تعهد و پايداري، در سخت­ترين شرايط، مدارسي را بنا و اداره کند؛ که نمونه­ آن را در بين مجموعه­هاي موفق کشورمان کمتر سراغ داريم. اميد آنکه مديران و دبيراني که در اين سفر حضور داشتند، توفيق يابند در مجموعه­هاي تحت امر خود اين تجارب را مورد استفاده قرار دهند.

تصاوير به عنوان نمونه از مؤسسات، در ذيل اين يادداشت تقديم شما مي­شود.

2. جامع­نگري مديريت، برنامه ريزي و آينده نگري، هماهنگي و همدلي در اجراي خوب و موفق برنامه، در همه امور و بخشهاي مؤسسات کاملاً مشهود بود. 6. علاوه بر آموزش، به مسائل رفاهي، خانوادگي، اشتغال و ازدواج فارغ­التحصيلان و ورود آنان به دانشگاه با کمکهاي مالي توجه مي شد که جزء ديگري از تلاشهاي اين مؤسسات بود.










یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا